Africké školy
Obyčejná africká škola, která je zřízena příslušným státem a ne charitativní organizací, má s naší představou o škole pramálo společného. Obvykle to jsou nízké budovy postavené z hlíny a dřeva. Střechy jsou z vlnitého plechu, podlaha z udusané hlíny. Vybavení tříd tu bývá o poznání skromnější než v Evropě: místo lavic žáci používají k sezení třeba klády, či kameny, chybí i základní pomůcky, jako jsou učebnice, mapy... Na čemž se podepisuje nedostatek finančních prostředků. Školy, které jsou na tom finančně lépe, jsou betonové a ve třídách jsou i lavice. Největší problém kvalitního vzdělávání leží ovšem ve školství samotném - velmi nízká kvalita výuky, pedagogické materiály a pomůcky naprosto neodpovídající potřebám moderního školství. A také katastrofický nedostatek kvalifikovaných učitelů, kdy na jednoho z nich, připadá 72 žáků. Učitelem je většinou kdokoli, kdo umí číst a psát. Dosažená kvalifikace afrických učitelů se ale v jednotlivých zemích podstatně liší. V Etiopii sice okolo třetiny pedagogů nemá odpovídající vzdělání, zbytek ale studoval tři roky na speciální škole. Mnohem horší situace je v zemích postižených válkou, například v Angole, kde není výjimkou, když místní děti učí učitelé, kteří mají sami pouze šest tříd základní školy. Věčným problémem je samozřejmě nedostatek peněz. Nízké platy způsobují, že hrstka vysokoškolsky vzdělaných učitelů vyhledává raději jiné profese, které by byly lépe ohodnoceny, či emigrují do jiných zemí, kde za svou práci získají lepší plat. I kapacita škol/tříd je zde jiná, přestože škol je v Africe podstatně méně a jsou menší, počet žáků ve třídě je jen výjimečně nižší než 50 (výjimkou není ani 90, na venkově až 150 žáků ve třídě). Ve školách, které mají oficiální kapacitu 500 dětí se tak za den vystřídá i 1500 žáků. Jde o tzv. „směny“, kdy 1. skupina asi 30 žáků přijde ráno, další odpoledne…Mezi žáky je znatelný nepoměr ve prospěch chlapců, dívek se učí podstatně méně. Za tento rozdíl může tradiční představa zakořeněná v místní islámské společnosti, že místo ženy je v domácnosti, zatímco doménou muže je sféra veřejná. Skladba škol je v Africe, taková jako ji známe my - základní škola (6 let), střední škola (5 let), univerzita.